Koor en orkest
Het Haags Barokgezelschap (HBG) is een projectkoor en -orkest met de Nieuwe Badkapel in Scheveningen als thuisbasis. Artistiek leider en dirigent is Gilles Michels.
Het HBG, dat in 1985 door Jaap Hillen werd opgericht, bestaat uit enthousiaste en ervaren amateurmusici. We leggen ons toe op werken voor koor en orkest uit de barok, in het bijzonder die van Johann Sebastian Bach.
Zes keer per jaar werken we mee aan cantatediensten in de Nieuwe Badkapel. Vijf van deze Bachcantates zijn ook in de Dorpskerk in Wassenaar te horen. Tegen Pasen voeren we Bachs Matthäus Passion of Johannes Passion uit. In de kersttijd staan werken als het Weihnachtsoratorium van Bach of de Messiah van Händel op het programma.
In ons Concertarchief kunt u zien dat het HBG ook werken uit andere periodes dan de barok heeft uitgevoerd, zoals het Requiem van Brahms. Ook elders in Nederland en in het buitenland heeft men met ons kennisgemaakt.
Artistiek leider
Gilles Michels (1961) ruilde de opleiding vioolbouwer in voor Schoolmuziek B aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Na zijn afstuderen begon hij - met vele aanmoedigingen daartoe - in 1988 zijn studie koordirectie bij Barend Schuurman aan het Rotterdams Conservatorium, waar hij in 1992 afstudeerde. In nauw contact met oprichter van het Haags Barokgezelschap, Jaap Hillen, en op diens verzoek nam Gilles in 2008 het stokje van hem over. Hij koestert bij het HBG de onderlinge band die hij heeft met velen, die steeds weer meezingen en -spelen.
De toewijding van koor- en orkestleden door onder andere ruim voor aanvang van een repetitie aanwezig te zijn waardeert hij zeer.
Gilles heeft zijn sporen op vele plekken verdiend: hij was jarenlang als docent en dirigent verbonden aan de Koorschool St. Bavo te Haarlem, dirigeerde in 2019 zijn 50ste Mattheus Passion (J.S. Bach) en was vele jaren als docent verbonden aan de Kurt Thomascursus. Ook was hij als jurylid en voorzitter betrokken bij het Nederlands Korenfestival.
In zijn vrije tijd geniet hij behalve van veel klassieke muziek ook van oude jazz en volgt hij bijvoorbeeld Wolfpack.
De verantwoordelijkheid bij het aansturen van een groep gedrevenzangers en instrumentalisten geeft hem veel energie. Het gevoel met elkaar iets bijzonders te brengen is voor Gilles essentieel. Het niet-barokke uitstapje naar Ein Deutsches Requiem van Johannes Brahms was voor iedereen een groot genoegen. Desgevraagd: Gilles zou onder andere graag eens de Missa Solemnis van Beethoven uitvoeren en A child of our time van Tippett.